Nyheder
Forside » Flyttetips » Tjekliste – HUSK disse 10 ting INDEN du flytter!

Tjekliste – HUSK disse 10 ting INDEN du flytter!

Står du og skal flytte? Så ved du, lige som så mange andre, at der er utrolig mange praktiske ting at holde styr på. F.eks. skal du melde flytning til Folkeregisteret, dine abonnementer, dit forsikringsselskab, og mange flere.

For at gøre din flytning så nem og smertefri som overhovedet mulig, har vi herunder lavet en tjekliste over de ting du skal være ekstra opmærksom på ved en flytning.

Husk disse ting inden du flytter

1. Folkeregistret

Du har pligt til at melde din flytning til folkeregistret seneste fem dage efter dit adresseskfit. Tilmed kan du tidligt melde din flytning fire uger, før du skifter adresse. Du skal melde din flytning digitalt, så hvis ikke du har mulighed for at betjene dig selv på nettet, så kan du få hjælp hos kommunens borgerservice eller på et bibliotek.

Du kan skifte din adresse online her: Borger.dk

2. Forsikring

Når du flytter er det muligt, at du skal foretage ændringer mht. dine forsikringer. Husk derfor altid at tage kontakt til dit nuværende forsikringsselskab når du flytter, så du har alt på det rene hvis uheldet skulle være ude.

Hvis du skulle ønske, at flytte din forsikring på samme tid som resten boligflytningen, så foreslår vi, at du forespørger om 3 uforpligtende tilbud på Findforsikring.dk så du kan få en billig forsikring.

I forbindelse med flytning af ens ejendele til den nye bolig, så er det vigtigt at være på forkant med hvad forsikringen dækker og endnu vigtigere, hvad den ikke dækker – både hvad angår din egen forsikring og så den som det eventuelle flyttefirma har tegnet.

3. Skift læge

Som hovedregel gælder det, at du skal bo inden for en radius af 15km fra din læge. Flytter du derfor ud fra denne radius skal du skifte læge. Det er gratis at skifte læge i forbindelse med ens flytning og dette kan gøres på nettet via Borger.dk. Lige som med folkeregistret kan der også ydes hjælp på kommunens borgerservice eller bibliotek skulle man have brug for dette.

4. Aflæs el, gas, vand og varme

Hvis ikke du står og skal flytte hjemme fra dine forældre har du sikkert selv skulle betale for el, gas, vand og varme. Inden du flytter er det derfor en rigtig god idé at aflæse alle målere og melde flytning til dine forsyningsselskaber. Dette kan for eksempel gøres via et flyttekort eller over nettet.

På samme måde skal du også aflæse alle målere på din nye adresse og melde dette til forsyningsselskaberne, så du ikke kommer til at betale for forbrug som ikke er dit.

5. Post Danmark

Når du flytter er det også vigtigt, at du giver Post Danmark besked om dette seneste 5 hverdage før du ønsker at få eftersendt din post. Det er gratis at få eftersendt brevpost, og hvis du ønsker det kan du også få eftersendt aviser, blade m.m. Husk at fjerne dit navn fra din gamle postkasse så postbuddet ikke aflevere din post det forkerte sted.

6. Postkasse

Så snart du er flyttet i din nye bolig er det utrolig vigtigt, at du sætter dit navn på postkassen med det samme. Hvis ikke dette gøres har Post Danmark ikke nogen pligt til at aflevere din post. Husk derfor at fjerne dit navneskilt på din gamle postkasse og få det rykket over på din nye adresse.

Hvis du før havde et “Reklamer/Aviser – Nej tak” mærke på din postkasse, skal du igen have dette tilmeldt på din nye adresse. Dette flytter ikke med.

7. Skat

Der er mulighed for at din flytning betyder, at du skal ændre noget i forhold til din skat. Flytter du f.eks. grundet en skilsmisse eller lign skal der ændres i indkomstoplysninger. Du kan ændres din skatteoplysninger på skat.dk.

8. Boligstøtte

Flytter du i en lejebolig, så har du mulighed for at søge om boligstøtte. Med boligstøtte kan du få helt op til 15% af din leje (inkl. el, vand, varme og gas) betalt, hvis ikke din årlige indkomst er for stor. Du finder ansøgningsskemaet for boligstøtte her: Borger.dk

9. Her skal du ændre din adresse

Vi har allerede nævnt et par stykker af disse, men vi nævner dem lige igen for en god ordens skyld:

  1. Folkeregistret
  2. Post Danmark
  3. Tandlæge
  4. Klubber
  5. Fritidsaktiviteter
  6. Job
  7. Abonnementer
  8. Læge
  9. Osv.

10. Rengøring ved fraflytning

Husk at du overlader din bolig til en anden, og derfor skal boligen også efterlades i den stand du selv ønsker at modtage din kommende bolig i. Har du boet i lejebolig er der generelt også krav til rengøring, når du flytter. Du kan enten vælge selv at tage dig af rengøringen, eller du kan bestille et rengøringsfirma til at klare rengøringen for dig.

Er der andet man skal huske på ved en flytning?

Her hos Flyttetjek.dk forsøger vi altid at hjælpe vores besøgende så meget som overhovedet muligt, og dette betyder også at vores indhold løbende bliver opdateret. Har du nogle gode idéer til hvad vi ellers kan tilføje til denne tjekliste? Så må du meget gerne dele idéen med andre ved at skrive en kommentar i boksen herunder. Så vil vi sørge for at få tilføjet dit gode tip til artiklen. På forhånd tak :-)

Relevante artikler

Billig Flytning – Her finder du BILLIGE Flyttekasser!

Hvis du synes ovenstående artikel var værd at læse og hjalp dig med at besvare dine spørgsmål, eller synes du rigtig godt om konceptet her på Flyttetjek.dk så må du rigtig gerne ”Synes godt om” vores side og dele din med dine venner og bekendte. Tak!

Billig forsikring - Findforsikring.dk - 3 Gratis Tilbud

Skriv kommentar

Din email-adresse offentliggøres IKKE.Obligatoriske felter er markerede *

*

Disse HTML koder og attributter er tilladte: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>